چگونه به کودکمان یاد دهیم که اسباب بازی هایش را به اشتراک بگذارد

اسباب بازی های مناسب
به کودکانتان بگویید که حتما باید وسایل را به طور مشترک استفاده کنند. باید به تدریج به آن ها آموزش دهید که چه وقت باید اسباب بازی  هایشان را به اشتراک بگذارند. به آن ها بگویید: " دنی و مارک، می خوایم همگی برای بازی بیرون بریم. باید از سه چرخه نوبتی استفاده کنین". 

بسیاری از کودکان از استفاده ی اشتراکی از اسباب بازی ها در خانه ی دیگران لذت می برند اما زمانیکه مهمان به منزل آن ها می آید، چندان مایل نیستند که اسباب بازی هایشان را در اختیارشان قرار دهند. اگر فرزند شما نیز چنین است، قبل از اینکه مهمان برسد به او بیاموزید که چند اسباب بازی را که دوست دارد به مهمانش بدهد، انتخاب کند و اگر که نگران است که کودک مهمان آن ها را بشکند، به او آموزش دهد که چطور با آن ها بازی کند. این کار نه تنها به " به اشتراک گذاشتن" از روی میل می انجامد، بلکه کنترل بر روی اسباب بازی ها را نیز به کودک می آموزد.

راه های استفاده ی مشترک را به کودک بیاموزید. زمانی که کودکتان به سوی شما می آید و می گوید: " من می خوام با توپ بازی کنم، ولی دنی داره با توپ بازی می کنه"، به او پیشنهاد کنید که از دنی بخواهد با همدیگر یا نوبتی بازی کنند. 

باید نامه" و "نباید نامه" بنویسید. قوانینی را برای کودکان تعیین کنید تا امکان مشاجره را پایین بیاورید. به عنوان مثال، ممکن است بگویید: "اسباب بازی وقتی مال توئه که دست تو باشه و داری با اون بازی می کنی. وقتی بازیت تموم شد بچه های دیگه باید با اون بازی کنن". یا مثلا یک قانون دیگر می تواند این گونه باشد: " اگر اسباب بازی را از دست یکی دیگه بقاپی، مال تو نمیشه". 

اگر کودکان در زمینه ی انجام کاری مشکل دارند، به آن ها نشان دهید که چطور می توانند کار را تقسیم کنند تا به هدف مورد نظر برسند. " کریستوفر و خواهرش در حال بسته بندی جعبه هایی بودند و بر سر استفاده از قیچی با هم مشاجره داشتند. در نهایت آن ها تصمیم گرفتند که یکی از آن ها تمام کاغذها و روبان ها را ببرد و دیگری بسته بندی را انجام دهد.

حتی برای کودکان بسیار کوچک نیز نوبت تعیین کنید: " کاترین، الان نوبت توئه که کنار من توی ماشین بشینی. در راه برگشتن نوبت سارا است که پهلوی من بشینه". 

انتظار زیاد نداشته باشید. با اینکه کودکان می توانند به اشتراک گذاشتن را بیاموزند، ولی این کار برای کودکان خردسال مفهوم دشوارتری دارد. اطمینان یابید که قبل از اینکه از کودک بخواهید اسباب بازی اش را به کودک دیگر بدهد، به اندازه ی کافی وقت داشته است تا با آن بازی کند. جا انداختن مفهوم مالکیت در ذهن کودک این احساس را بر می انگیزد که به اشتراک گذاشتن، تحت کنترل اوست و کار خوبی است که وسایلش را به دیگران بدهد، نه صرفا دستوری است که باید اطاعت کند. سپس اطمینان یابید که وسایلش را پس می گیرد.

تحسین کنید و جایزه بدهید.
به اشتراک گذاشتن رفتاری است که یادگیری آن برای کودکان خردسال، مهم است. بنابراین، بگذارید کودک بداند که با انجام آن، شما او را تحسین می کنید.

برای هر مورد به اشتراک گذاشتن، کودک را تحسین کنید. زمانی که پیشنهاد می کند که با یک اسباب بازی با دوستش بازی کند، کاری را نوبتی انجام دهد و یا برای یافتن راه حل یک مشکل همکاری می کند، او را تحسین کنید: " خیلی عالی بود که گذاشتی سارا با اسباب بازیت بازی کنه. اینطوری به هر دوتون خوش گذشت". 

به رفتار کودک پاداش بدهید. برای نمونه، زمانی که به آرامی و نوبتی برنامه های تلویزیونی مورد علاقه ی خود را انتخاب می کنند، مقداری خوراکی به آن ها بدهید تا بیشتر به آن ها خوش بگذرد. از قبل به کودک در مورد پیامد رفتارش آگاهی بدهید و توافق کنید در صورتی که اسباب بازی اش را در اختیار دوستش هم قرار دهد، چه جایزه ای دریافت می کند