فلش کارت های دید آموز بدن انسان
هدف ها:
*شناخت اجزای بدن انسان
*آشنایی با وظیفه و نقش اندام های بدن
*یادگیری نام اندام های بدن انسان
معرفی کارتها
کارتهای دیدآموز یکی از اساسیترین و موثرترین وسایل آموزش پیش دبستانی و اوایل دبستان است. این کارتها با توجه به نوع موضوعها میتوانند در زمینههای مختلف رشد کودکان مورد استفاده قرار گیرند مانند رشد زبان، رشد تفکر منطقی و غیره. انتخاب موضوع. چگونگی ارائه تصاویر و اطلاعات مربوط به سوژه و چگونگی طراحی موضوع، همگی توسط کارشناسان باتجربه زبان آموزی و متخصصین مربوطه، تهیه و طی زمان در عمل و تجربه کار با کودکان، ارتقاء و بهبود یافته است. از سوی دیگر انتخاب موضوع کارتها و ارتباط آنها با یکدیگر یک فعالیت کارشناسی شده میباشد که توسط انتشارات آموزش و موسسه پومین با مشورت و همکاری متخصصان کار درمانی و گفتار درمانی صورت گرفته است. کارتهای دیدآموز برای کودکان عادی جهت واژه آموزی و آشنایی با موضوعهای گوناگون در یادگیری نامها و تقویت حافظه و فعالیتهای دیگری مانند دستهبندی، مجموعهسازی و غیره مورد استفاده قرار میگیرد. این کارتها برای کودکان با نیازهای ویژه علاوه بر موارد فوق میتواند توسط مربی یا والدین برای هدفهای خاص مورد استفاده قرار گیرد.
اهداف آموزشی:
یادگیری نام سوژهها (واژهآموزی)
زبان آموزی
تقویت حافظه
طبقهبندی
روش استفاده از کارتها براساس هدف:
یادگیری نام سوژهها (واژهآموزی)
در مرحله اول کارتها را یک به یک به کودک نشان داده و کودک را با نام سوژه کارت آشنا کنید و ضمن آموزش از او بخواهید نام سوژه را به درستی تلفظ کند.
زبان آموزی
فعالیت 1) جملهسازی، از کودک بخواهید که هر مطلبی را که درباره موضوع یک کارت، مثلا یک جانور میداند به صورت یک جمله ساده بگوید، مثلاً «گاو به ما شیر میدهد» یا «گاو جانور علف خوار» است.
فعالیت 2) از کودک بخواهید مشخصههای یک سوژه مثلاً یک میوه را کاملا بیان کند و میوههای دیگری که در ردیف این میوه هستند. (مثلاً از نظر یا مزه) را نام ببرد.
تقویت حافظه
توجه داشته باشیم که برای زبان آموزی، نخست فعالیتهایی برای تقویت حافظه بینایی و شنیداری کودک لازم است.
فعالیت 1) سه کارت را از بین کارتها انتخاب کنید. آنها را از سمت تصویر جلوی کودک بگذارید. سپس یک کارت را برگردانده و از کودک بخواهید پس از چند ثانیه بگوید آن کارت چه بوده است. (نام موضوع کارت را بگوید) با افزایش مهارت کودک میتوان زمان یادگیری و تعداد کارتها مهم است و باید از زمان بیشتر و کارت کمتر به سمت زمان کمتر و کارت بیشتر پیش رفت.
توجه داریم که توضیحات پشت کارتها به دلیل سرعت عمل و یا عدم توانایی خواندن در کودکان، نمیتواند به آنها کمک کند.
فعالیت 2) ابتدا چند کارت را انتخاب میکنیم سپس نام 2 تا 3 کارت را گفته و از کودک میخواهیم که آنها را از بین کارتها جدا کرده و به مربی ندهد. توجه شود که قبلاً باید با کودک کار شده تا با سوژههای یک دسته کارت آشنایی پیدا کرده و نام آنها را بداند.
طبقهبندی
فعالیت 1) میتوانید از کودک بخواهید که سوژههای کارتها را به گونهای خاص طبقهبندی کند. مثلاً وسایل را به وسایل شخصی و وسایل مدرسه یا در مورد شکلها، شکلهای سه گوش و شکلهای چهارگوش و غیره طبقهبندی کند. در مراحل بعد میتوان دو یا چند دسته کارت را با هم ترکیب کرده و سپس طبقهبندی براساس یک مشخصه را انجام داد.
فعالیت 2) با دو دسته مشابه از کارتها بازی حافظه انجام دهید.