تاريخ انتشار : 1397/05/17 - 15:30
كد :7
تاثیر بازی لگو در رشد همه جانبه کودک
اسباببازیها و بازیهای مختلف هر کدام به نوعی بر رشد ذهنی و جسمی کودک و مهارتهای او تاثیر میگذارند ...
نحوه ارائه لگو به کودک
با توجه به سن کودک قطعات مناسب را در اختیار وی قرار می دهیم هرچه سن کودک کمتر باشد بایستی قطعات محدودتر و اندازه آن بزرگتر باشد. در سن دو سالگی به دلیل اینکه انگشتان و مچ دست کودک مهارت چندانی ندارد این وسایل باید بزرگ باشد تا کودک خسته و مأیوس نشود. ابتدا کودک را با رنگ لگو آشنا می کنیم؛ مثلاً از او می خواهیم قطعات سفید، قرمز، آبی را جدا کند، قطعات هم شکل را جدا کند و کنار بگذارد و ستونهایی از قطعات هم رنگ یا هم شکل بسازد. طریقه استفاده از هر قطعه را به کودک یاد می دهیم، سپس قطعات بزرگتر مثل در، پنجره، چرخ ماشین، نرده و ... را به وی داده و طرز کار و چگونگی استفاده را به وی می آموزیم، سپس کودک را آزاد می گذاریم به بازی دلخواه خود ادامه دهد. زمانی که کودک مشغول ساختن چیزی است از او سؤالاتی در باره ساخته اش می کنیم؛ مثلاً کودکی که قطار ساخته است از او می پرسیم انواع قطارها را نام ببرد، قطار با ماشین چه تفاوتی دارد، قطار برای سوخت چه چیزی مصرف می کند و ... در بعضی موارد کودک پیشرفتی را نشان نمی دهد و قطعات را بدون هدف روی هم می گذارد در این حالت می توان به طور غیر مستقیم به وی ایده داد تا جایی که خود قادر به بازی شود.
گروه سنی مناسب برای خرید لگو
هنگام بازی با لگو، حتما به سن کودک و تواناییهایش دقت داشته باشید و لگوی مناسب سنش در اختیارش بگذارید. هر چه سن کودک کم باشد قطعات لگو باید محدودتر و اندازه آنها بزرگتر باشد. برای همین در سن دو سالگی به دلیل عدم توانایی و قدرت انگشتان و مچ دست کودک و همچنین عدم مهارت کودک بهتر است لگوهای انتخابی بزرگ باشند تا کودک خسته و سرخورده نشود. البته نباید فراموش کرد که قبل از بازی باید راهنماییهای لازم را به کودکتان ارائه دهید. برای همین ابتدا از کودک بخواهید چند رنگ دلخواه را انتخاب کند سپس قطعات هم شکل را جدا کرده و کنار بگذارد. در مرحله بعد طریقه استفاده از هر قطعه را به او یاد دهید تا ستونهایی از قطعات هم رنگ یا هم شکل بسازد. در ادامه قطعات بزرگتر مثل در، پنجره، چرخ ماشین، نرده و … را به او نشان دهید و همچنین طرز کار و چگونگی استفاده از لگو را به کودکتان بیاموزید. پس از طی این مراحل کودک را آزاد بگذارید تا اشکال دلخواهش را بسازد. اگر کودک قطعات لگو را بدون هدف روی هم میگذارد تا جایی که امکان دارد به طور غیر مستقیم به او ایده دهید تا بالاخره خودش قادر به ساختن هدف دار شود. البته در مورد کودکانی که اشکال مختلفی را میسازند میتوانید سوالاتی درباره آنچه میسازد بپرسید. مثلاً از کودکی که قطار ساخته است بپرسید قطار با ماشین چه تفاوتی دارد… البته اگر پاسخی هم دریافت نکردید نا امید نشوید.