اگر میخواهید پاسخ این سؤالها را بگیرید و بدانید در جریان بازیهای کودکانه، کدام رفتارها سالمتر هستند، ادامه این مطلب را بخوانید. در دانشنامه بازی کردن به شما میگوییم در هر سن، چه انتظاری را باید از سبک بازی کردن فرزندتان داشته باشید و چه اسباببازیهایی را باید به او هدیه کنید.
اگر میخواهید پاسخ این سؤالها را بگیرید و بدانید در جریان بازیهای کودکانه، کدام رفتارها سالمتر هستند، ادامه این مطلب را بخوانید. در دانشنامه بازی کردن به شما میگوییم در هر سن، چه انتظاری را باید از سبک بازی کردن فرزندتان داشته باشید و چه اسباببازیهایی را باید به او هدیه کنید.
تا شش سالگی دخترها وپسرها همبازی هستند
در ابتدای کودکی تفاوت زیادی میان بازیهای دخترها و پسرها مشاهده نمیشود اما با بالاتر رفتن سن، آغاز دوره دبستان و ورود به اجتماع، مرزبندیهای میان این دو جنس بیشتر میشود و این مرزها که بسیاری از آنها آموخته شده هستند، در بازیها هم خود را نشان میدهند. وقتی این تفکیک نوع در بازیهای دو گروه شکل میگیرد، دیگر همبازی شدن دخترها و پسرها بیمعنا شده و حتی گاهی با تمسخر همجنسان همراه میشود.پسرها دوست دارند در جریان بازی، انرژی بدنیشان را تخلیه کنند و سراغ بازیهای پرتحرک یا قدرتی میروند. استفاده از ابزارها، تیراندازی، بادبادکبازی، دوچرخهسواری، تیلهبازی، کشتی، مشتزنی، فوتبال، دوچرخهسواری، کامیونبازی، دویدن و ... از بازیهایی است که معمولا پسرها به آنها رغبت نشان میدهند.دخترها بازیهای ساکن را ترجیح میدهند و دوست دارند کمتحرک و آرام خود را سرگرم کنند. عروسکبازی، طناببازی، تشکیل کلاس درس، بافندگی و خیاطی، فروشندگی، معمابازی و... ازجمله بازیهای مورد علاقه دخترهاست.
براش تفنگ بخرم یا اسب چوبی؟
بازیهای تمرینی باری کودکان
در هر سنی کودکان به شیوه خاصی سرگرم میشوند. در روزهای اول تولد، لگد زدن و حرکت دادن دستها جذابترین بازی برای کودک شماست. حتی خارج کردن صدا از حنجره و حرکت دادن لبها هم در این دوره برای او بازی است. کمی بعد کودک دوست دارد اطرافیانش هم در این بازیهای ساده همراه او شوند و با دالی موشه، او را سرگرم کنند.از صفر تا دو سالگی، بازی وسیلهای است برای بیدار کردن حواس کودک. فرزند شما در این دوره دوست دارد لمس کند، بچشد، گوش کند، اعضای بدنش را حرکت دهد و از کیفیت و جنس اشیای مختلف باخبر شود. او ابتدا با تقلید و سپس با تکرار، مهارتهای تازه پیدا میکند.
بازیهای تخیلی
این بازیها در یک و نیم سالگی خود را نشان میدهند اما آغاز جدی آنها در سه سالگی است. در جریان بازی کودک میتواند یک کاسه آب را به عنوان یک دریای بزرگ جلوه دهد و از یک عروسک با قد 10 سانتیمتر، یک جنگجوی شکستناپذیر بسازد در حالیکه در بازیهای تقلیدی، نمایشی و نمادی کودکان از آنچه دیده و تجربه کردهاند الگو برمیدارند، در بازیهای تخیلی با استفاده از تجربیات گذشته، رویدادهای جدیدی که چندان سابقه برخورد با آنها نداشتهاند را میسازند.
بازیهای تقلیدی
بازیهای تقلیدی از سه سالگی به بعد به دنیای کودکان وارد میشود و در یادگیری مهارتهای تازه و رشد یافتن به آنها کمک میکند. بچهها ابتدا تقلید را از پدر و مادر خود آغاز میکنند و در بازیهایشان فعالیتهایی را شبیهسازی میکنند که والدینشان در طول روز آنها را ابراز میکنند. آنها حتی شغل والدینشان را میگیرند و به شیوه آنها به امور خانه رسیدگی میکنند.
بازیهای نمایشی
تقلید رفتارهای بزرگترها تنها کاری نیست که کودکان در بازیها انجام میدهند. آنها در بازی به شیوه آنها با دیگران ارتباط برقرار میکنند و از لحن و حتی سبک پوشش والدینشان الگو میگیرند. کودکان در این بازیها از محدودیتهایی که در دنیای واقعی دارند، فرار میکنند و سعی میکنند دنیا را آنطور که دوست دارند، بسازند. غرق شدن بیش از اندازه کودک در بازیهای نمایشی از نظر محققان میتواند نشانه اضطراب بالا و میل شدید او به زندگی در شرایطی دیگر باشد.
بازیهای نمادی
این بازیها از حدود یک سالونیمگی آغاز میشود و در شش سالگی به کمال میرسد و تا حدود هشت سالگی هم ادامه پیدا میکند. زبان باز کردن و توانایی کودک در تشخیص نمادها و به کار گرفتن آنها، شروع بازیهای نمادی است. کودک در این بازیها شکل واقعیت را تغییر میدهد و اشیایی که وجود ندارد را در خیالش میسازد و به شکلی نمادین آنها را به خدمت میگیرد.
او نشانهها را جایگزین اشیا، حیوانات و رویدادهای حقیقی میکند. در این دوره عناصر جدیدی وارد بازی کودکان میشوند. آنها میتوانند در بازیهایشان به اشیایی که وجود ندارد موجودیت دهند یا با چند تکه چوب برجی بسازند که صدها نفر در آن زندگی میکنند. فرزند شما وقتی در این دوره با بالشها خانه میسازد، تمرین زندگی میکند.
براش تفنگ بخرم یا اسب چوبی؟
بازیهای با قاعده
آثاری که در این مرحله بازی بر زندگی و شخصیت فرزندتان میگذارند، تا پایان عمر با او میمانند. او از 7 تا 11 سالگی با قواعدی که از بزرگترها آموخته بازی میکند و رقابت و قراردادها را به بازی میآورد و تنها با پذیرش همین قراردادهاست که بچهها میتوانند با هم همبازی شوند. از شروع هفت سالگی به بعد، فرزندتان آرامآرام از بازیهای تخیلی و نمادین به سمت بازیهای حقیقی و فکری میرود. احتمالا او در 10 سالگی ترجیح میدهد به جای عروسکبازی، بسکتبال بازی کند یا همبازی شما در یک رقابت شطرنج شود.
باهوشها بدوبدو نمیکنند
کودکان تیزهوش وسایل و اسباببازیهایی را انتخاب میکنند که بتوانند با آنها دست به ابداع و ابتکار بزنند. بچههای باهوشتر انرژی کمتری را در زمان بازی خرج میکنند و از آنجا که دوست دارند در بازیهایشان تنوع ایجاد کنند، زمان کمتری را برای انجام یک بازی صرف میکنند. آنها در سنین بالاتر سراغ بازیهایی میروند که هم به فکر نیاز دارد و هم کمی تحرک دارد. برای مثال بچههای باهوش در حدود 10 سالگی کلکسیون سنگ جمع میکنند.در مورد بازیها، باهوشها تقریبا مثل عقبماندهها عمل میکنند. با این تفاوت که یک کودک عقبمانده وقتی به تنهایی با ماشین بازی میکند و از عهده روشن کردن آن برنمیآید، با کوباندنش به اطراف و پرت کردنش آن را میشکند اما کودک باهوش به هر قیمتی که شده راز اسباب بازیاش را کشف میکند.
چه بازی برای چه سنی خوبه؟
در هر مرحله از رشد، بچهها به یک شیوه بازی کردن رو میآورند. کوچکترها تنها بازی میکنند و بزرگترها به دوستهایشان دل میبندند. در دورهای بچهها عاشق اسباببازیهای صدادار هستند و در دورهای دیگر عروسکبازی را ترجیح میدهند.
رنگ و صدا دوست دارد
موبایلهای رنگی و موزیکال، جغجغه و اسباببازیهایی که آویزان میشوند و کودک میتواند به آنها خیره شود و آنها را در دست بگیرد، بهترین وسایل بازی برای یکی، دو سال اول زندگی فرزندتان هستند.
کودکان زیر سه ماه یکی، دو دقیقه و بچههای شش ماهه بین 5 تا 10 دقیقه با اسباببازیها سرگرم میشوند. اما فرزند شما در دو سالگی میتواند 10 تا 15 دقیقه به تنهایی بازی کند.
کودک باهوش پارزل بازی میکند
فرزند سه، چهار ساله شما با پازل حسابی سرگرم میشود و عروسکهای نرم و بزرگی که شیر میخورند یا بهراحتی بغل میشوند را دوست دارد. او از اینکه عروسکش را در کالسکه بگذارد و به گردش ببرد، لذت میبرد.
درحالی که بچهها از همان 4-3 سالگی ترجیح میدهند با همسالانشان بازی کنند، بچههای باهوش بازیهای انفرادی را بیشتر دوست دارند و با خودشان بهتر سرگرم میشوند.
عروسک بازی میکند
فرزند پنج سالهتان عروسکهای کوچک را دوست خواهد داشت. او میتواند با چند سرباز کوچک میدان جنگ بسازد یا با چند پرنسس 10 سانتی یک داستان خوب را سر هم کند.
در حدود شش سالگی، فرزندتان اسباببازیهایی که تحرک بیشتری را طلب میکند دوست خواهد داشت. او از اینکه توپ بسکتبال کوچکش را در حلقه بیندازد و دوچرخهسواری کند لذتمیبرد.
براش تفنگ بخرم یا اسب چوبی؟
کودکان نوپا با هم بودن را دوست دارند اما هنوز نمیتوانند با هم بازی کنند. آنها هنوز معنای مشارکت و همراهی را نمیدانند و یادنگرفتهاند از یک موضوع با هم لذت ببرند. گذشته از این، تخیل کودکان نوپا هنوز آنقدر قوی نشده که بتوانند محور داستانی برای بازیهایشان مشخص کنند و همدیگر را به عنوان شخصیتهای آن داستان بپذیرند.اگر فرزند نوپایتان در کنار یکی از همسالانش مشغول بازی است، مراقب باشید با هم درگیر نشوند و اسباببازیها را از دست هم نگیرند. در سه سالگی کودک شما تا اندازهای باید مهارت بازی با بچههای دیگر را کسب کرده باشد. اگر این اتفاق هنوز نیفتاده، وقتش است که به روانشناس کودک مراجعه کنید.