زبان آموزی برای کودکان
زبان آموزی کودکان
قبل از ادامه صحبت، از شما دعوت میکنم لحظاتی به این سؤال بیاندیشید. سؤالی که سادگیِ آن اغوا کننده است. سادگی این سؤال اینقدر زیاد است که اکثر افراد از کنار آن به سادگی عبور میکنند. و با این باور که «خوب، بدیهی است که زبان آموزی چیست» از اندیشیدن به آن صرف نظر میکنند.
اما نکته اینجاست که هر فردِ علاقمند به یادگیری زبان، خودآگاه و یا ناخودآگاه در ذهنش تعریفی از «زبانآموز بودن» دارد. و این تصویر ذهنی او است که نقشه راهش را ترسیم میکند. و مسیری که قرار است در آن گام بردارد را به او نشان میدهد.
سادهترین پاسخ به این سؤال این است که: «خوب … زبانآموزی، تلاش برای یادگیری یک زبان است … »
این پاسخ، نادرست نیست. اما یک تعریف توصیفی است و نه یک تعریف عملیاتی. به عبارت دیگر، اطلاعِ بیشتری از خودِ واژه «زبان آموز» به ما نمیدهد. تعریفی که ما در پی آن هستیم یک تعریف عملیاتی است. تعریفی که در آن توضیح داده شده باشد که یک زبان آموز باید چه عملیاتی انجام دهد تا یک زبانآموز قلمداد شود؟ ما در پاسخ «زبان آموزی چیست؟» در پی یافتن چنین پاسخی هستیم.
زبان آموزی چیست؟ تلاش برای کسب مجموعهای از مهارتها؟
این پاسخ، رایجترین جوابی است که شما از زبانآموزان مختلف میشنوید. «زبان آموزی یعنی رفتن به دنبال مهارتهای چهارگانه زبانی، یعنی شنیدن، خواندن، صحبت کردن و نوشتن.
در این تعریف شما هر کسی را که به دنبال یادگرفتن این مهارتها باشد و کم و بیش در این مسیر موفقیتهایی کسب کرده باشد را زبان آموز میخوانید و کل این فرآیند را زبان آموزی تعریف میکنید.
زبان آموزی چیست
جای تعجب نیست که اکثر زبانآموزان چنین تعریفی را در پاسخ «زبان آموزی چیست؟» ارایه میکنند.
چون یادگیری زبان در یک نگاهِ سطحی دقیقا به همین شکل به نظر میرسد. آیا این تعریف نادرست است؟ خیر. این یک تعریف عملیاتی از زبان و مبتنی بر مشاهده است. اما آیا میتوان تعریفی کارآمدتر از زبان آموزی ارایه کرد و پاسخی مفیدتر به سؤالِ «زبان آموزی چیست؟» داد؟ به نظر من، بله.
اندیشهای متفاوت در پاسخ به پرسشِ «زبان آموزی چیست؟»
من در طول بیش از دو دهه یادگیری و تدریس زبان انگلیسی، مسیر زبانآموزی افراد متعددی را از نزدیک مشاهده کردهام.
کسانی که زبانآموزی را صفر آغاز کردهاند و به سطوح بسیار بالای زبانی رسیدهاند. و همینطور کسانی که پس از چند سال آموختن، زبانآموزی را رها کردهاند.
اکنون و بعد از این مشاهدات، تقریبا برای من ابهامی وجود ندارد در این باره که چه تکنیکها و استراتژیها و نگاهی در زبانآموزی جواب میدهد و کدام موارد نتیجه چندان مثبتی ندارند.
یکی از موارد جالب توجه در بررسیِ زبانآموزان موفق، پاسخی است که به این سؤالِ «زبان آموزی چیست؟» میدهند:
زبان آموزی به عنوان یک منش و گرایش رفتاری!
شاید برایتان جالب و کمی هم عجیب باشد؛ ولی زبانآموزان موفق، فرآیند زبان آموزی را به منش، و گرایش رفتاری یا همان attitude تعبیر میکنند. و این گرایش رفتاری، «داشتنِ حسِ کنجکاوی نسبت به زبانِ هدف» است.
در دید این افراد، یادگرفتن زبان صرفا عبور از یک سری مراحل یادگیری قواعد و کلمات و تکنیکها نیست. زبان آموزی در حقیقت کنجکاو بودن درباره یک زبان است.
افراد مختلفی در یک دوره آموزش زبان شرکت میکنند. برخی دوره را رها میکنند. برخی دوره را به اتمام میرسانند ولی در خود تغییر چندانی احساس نمیکنند. ولی برخی دیگر پس از پایان دوره حس میکنند که سالها مشغول یادگیری بودهاند!
تفاوت اصلی این زبانآموزان، در میزان حس کنجکاوی آنها به زبان و رفتارِ برخاسته از این کنجکاوی است. افراد کنجکاو از هیچ جملهای در زبان به سادگی و با بیتفاوتی عبور نمیکنند. برای این زبانآموزان، هر علامت، نکته، واژه، جمله و پارگراف، بهانهای است برای یادگیری.
گاهی ممکن است این افراد، ساعتها زمان خود را با یک متن کوتاه سپری کنند. و از اینکه از یک پارگراف کوتاه توانستهاند این همه مطلب بیاموزند لذت میبرند. این درحالی است که یک زبانآموزِ معمولی، اگر بیش از ۵ دقیقه روی یک پارگراف وقت صرف کند، ممکن است احساس کند که از دیگران عقب افتاده و باید سریعا سراغ پاراگراف بعدی برود.
مطابق این تعریف از زبانآموزی، شما رفتار آموزشیِ خود را بر اساسِ کنجکاوی تنظیم میکنید، نه بر اساسِ حجم سیلابسی که قرار است پاس کنید و نه تعداد دورههایی که دیگران زبانآموختهاند
حقیقت این است که تعریفِ گرایش رفتاری در برابر سؤالِ «زبان آموزی چیست؟» تضمین کننده موفقیت شما در دراز مدت است. زیرا همه زبانآموزان، کم و بیش بخشی از آموختههای خود را فراموش میکنند. اما روحیه کنجکاوی و توجه به فرصتهای یادگیری، تضمین میکند که شما همیشه در حال یادگیری مطالب تازه باشید و در نتیجه حجم دانش زبانی شما افت نخواهد کرد.
از طرفی با دیدن فرصتهای مرور، شما آموختههای فراموش شده را سریعا بازیابی میکنید و به همین ترتیب هر روز بر رشد خود میافزایید.
من به عنوان یک دوست و همراه شما در وبسایت آموختن دات کام، امیدوارم که شما از این پس با این دید به آموختن زبان نگاه کنید که زبانآموزی یک گرایش رفتاری و منش است که در آن فردِ زبانآموز همیشه نسبت به یادگیری زبان کنجکاو است و از هر فرصتی برای این یادگیری استفاده میکند.
یادگیری زبان با بازی کردن
کودک شما در دومین سال زندگی خود قدم بزرگی در جهت رشد و توسعه زبان گفتاری خود بر می دارد. همین که او شروع می کند تا از طریق ادای کلمات ، نیازها و احساسات خود را بروز دهد، شما می توانید با به حداقل رساندن دخالت های خود در گفتارش به او کمک کنید که بهتر بیاموزد. این ویژگی را در همه حال مثلا هنگام بازی کردن هم حفظ کنید.
انتخاب نوع بازی کودکان
یک گروه از آن ها ترجیح می دهند که بازی هایشان بیشتر با نام اشیا سر و کار داشته باشد. مثلا مرتب می پرسند: این چیه؟ و اسامی اعضای بدن خود یا شما را بر می شمرند. این گروه را "کودکان اسم دوست" می نامند. البته به این معنی نیست که چیزهای دیگر را یاد نمی گیرند، بلکه صرفا هشداری است که بدانید در یاد دادن مطالب جدید به آن ها و در تشویق شان به یادگیری ، از شیوه ای استفاده کنید که به نوعی با اسامی ارتباط دارد و منطبق بر مسیر یادگیری خود آن هاست. برخی کودکان دوست دارند که با ماهی تابه ها، قابلمه ها ، قاشق و کفگیر ملاقه و وسائل داخل کابینت های آشپزخانه بازی کنند و بیشتر اوقات در صدد دانستن اسامی آن ها نیز هستند. برخی محققین معتقدند که بازی با وسایل چیده شده درون کابینت های آشپزخانه از بازی با تخصصی ترین اسباب بازی ها در رشد زبان کودکان موثر تر بوده است! بنابراین کودکان را در انتخاب بازی آزاد بگذارید.
گروه دوم کودکانی هستند که از بازی هایی چون لی لی لی لی حوضک یا قایم موشک ، دالی بازی و ... لذت می برند. بازی هایی که کلمات و صداهای متفاوتی در آن ها به کار گرفته می شوند و فرصتی برای کودک فراهم می کنند که کلمات معنی دارتر و ارتباطی و غیر اسمی رابیاموزند.
بنابراین در حین بازی ، خواست کودک خود را دنبال کنید. ضمن بازی ، کودک علاقمه مند به یادگیری اسامی را تشویق کنید که اشیای دور و بر خود را نام ببرد و گاهی کنار نام یکی از اشیایی که برای بازی می گذارید، یک ویژگی بگذارید تا کلمه های معنی دار را هم بیاموزد. مثلا: ببین ، هاپو، عروسک، ماشین ، خرس قهوه ای، یه عالم اسباب بازی ! یا وقتی تصاویر کتاب یا مجه ای را به او نشان می دهید ضمن آن که روی بر شمردن اسامی تاکید دارید تا منطبق بر شیوه بازی کردن خود او باشد ، کلمه یا عبارت توصیفی کوتاهی نیز در کنار اسم یکی از تصاویر بیان کنید، مثلا گربه رو ببین! این هم یه درخته. اینا گنجشکن که روی شاخه ها جیک جیک می کنند... این عکسه یه دختره، اینم خیابونه، وای چه خیابونه شلوغی! صد تا ماشین اونجاست.
مهارتهای زبان آموزی به کودکان
یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در پیشرفت و رشد کودکان، زبان و قدرت برقراری ارتباط با دیگران است.
مهارتهایی همچون صحبت کردن، گوش کردن، خواندن و نوشتن، کودک را برای شناختن محیط اطرافش آماده می کند.
در مهارتهای زبان آموزی ما کودک را با کلمات و اصطلاحات جدیدی آشنا می کنیم که این خود، دایره لغات کودک را گسترش میدهد.
از طرفی با انجام دادن مهارتهای زندگی و حسی، ماهیچههای ظریف کودکان قوی تر شده و آنها برای هرچه بهتر نوشتن آماده میشوند.
مهارتهای زبانی در موارد زیر تقسیم بندی میشود :
چگونه زمینه یادگیری حرف زدن، نوشتن و خواندن را در کودکان تقویت کنیم؟
زبان شفاهی
این مورد موجب افزایش دایره لغات کودکان شده و در تلفظ صحیح کلمات و جملات به او کمک می کند.از طرفی موجب آشنایی کودکان با آواهای مختلف میشود.
برای این منظور اغلب توصیه شده از انواع روشهای قصه خوانی، شعر خوانی و همچنین استفاده از فلش کارتها و سایر بازیهای مرتبط
با زبان آموزی، استفاده شود.
نوشتن
تمرینات ابتدایی ماهیچههای دست کودک را برای نوشتن آماده کرده و سپس فعالیتهای مرتبطی برای تقویت عضلات ریز دست جهت به دست گرفتن مداد، انجام میشود.
پس از آن کودک حروف را شناخته و با تشخیص آواها ، میتواند کلمات ساده را خودش بنویسد.
همچنین با بکار بردن روش زیر میتوانید مهارتهای نوشتن کودک را تقویت کنید :
1- نوشتن روی سینی شن
2-نوشتن روی سینی رنگ انگشتی
3-نوشتن روی تخته آموزشی
4- نوشتن با گچ روی تخته
5-مداد شمعی یا پاستل
چگونه زمینه یادگیری حرف زدن، نوشتن و خواندن را در کودکان تقویت کنیم؟
خواندن
برای ایجاد انگیزه ی خواندن و نوشتن در کودک، فعالیتهای مختلفی باید انجام شده تا میل و شوق به خواندن را در وی بر انگیخته شود.
در ادامه برخی از فعالیتهای گفتاری که موجب ایجاد انگیزه در کودکان میشود را ذکر کرده ایم :
- خواندن برای کودکان
- سخنرانی عمومی
- نشان دادن و گفتن
- حفظ کردن شعر
در صورتی که تمایل به
خرید ابزار زبان آموزی برای کودکان
دارید با ما در تماس باشید و یا به صورت حضوری به
فروشگاه وسایل زبان آموزی در کرج
مراجعه فرمایید . همچنین میتوانید به صورت اینترنتی و از طریق
خرید آنلاین ابزار آموزی برای کودکان
ابزار مورد نیاز خود را خریداری نمایید .