بازی فکری پنتاگو
پنتاگو یک بازی فکری جذاب است که در سال ۲۰۰۴ به دست توماس فلودن سوئدی طراحی و ساخته شد و از همان ابتدا هر ساله جوایز معتبری را از آن خود کردهاست. از جمله آن که چند سال پیاپی (۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵) به عنوان بهترین بازی سال در کشورهای مختلف برگزیده شدهاست. در این بازی ۲ نفره که در رده بازیهای استراتژیک-انتزاعی طبقهبندی میشود. هر بازیکن به نوبت مهرهای را در صفحه قرار میدهد و سپس یکی از صفحهها را به دلخواه۹۰ درجه (در جهت یا خلاف جهت عقربههای ساعت) میچرخاند. اولین بازیکنی که بتواند پنج مهره از مهرههایش را در راستای افقی یا عمودی یا اریب و کاملاً پشت سر هم ردیف کند برندهٔ بازی است. سادگی روش یادگیری به همراه امکان پیگیری استراتژیهای پیشرفته در این بازی به علت وجود قاعده چرخش صفحهها پس از هر حرکت باعث میشود تا همهٔ افراد (مبتدی تا پیشرفته) از این بازی ساده و در عین حال جذاب فکری لذت ببرند.
روش بازی پنتاگو
۱- ابتدا رنگ مهره هر یک از دو بازیکن (سفید یا سیاه) و شروعکننده بازی را به قید قرعه انتخاب کنید.
۲- تلاش کنید پیش از رقیبتان پنج مهره خود را در هر جای صفحه در یک ردیف عمودی، افقی یا اریب پشت سر هم قرار دهید.
۳- در هر نوبت یک مهره خود را در هر جای صفحه که میخواهید قرار دهید. سپس باید یکی از چهار قسمت صفحه بازی را به دلخواه انتخاب کنید و به سمت راست یا چپ به اندازه ۹۰ درجه بچرخانید.
۴- اولین کسی که بتواند پنج مهره همرنگ خود را پشت سر هم ردیف کند برنده بازی است.
۵- در این بازی دو نفره هر بازیکن به نوبت مهرهای را در صفحه قرار میدهد و سپس یکی از صفحهها را به دلخواه ۹۰ درجه (هم جهت یا خلاف جهت گردش عقربه ساعت) میچرخاند. اولین کسی که بتواند پنج مهره از مهرههایش را در راستای افقی، عمودی یا اریب پشت سر هم ردیف کند، برندهٔ بازی است. سادگی روش یادگیری به همراه امکان پیگیری استراتژیهای پیشرفته در این بازی به علت وجود قاعدهٔ چرخش صفحهها پس از هر حرکت باعث میشود تا همه افراد (مبتدی تا پیشرفته) از این بازی ساده و در عین حال عمیق فکری لذت ببرند.
۱- سیاه مهرهای را در صفحه قرار میدهد
۲- سپس یکی از صفحات را ۹۰ درجه میچرخاند.
۳- با ردیف شدن ۵ مهره در یک راستا سیاه برنده میشود
این بازی در عین سادگی، پیچیده و عمیق نیز هست و این قدرت را دارد که با حرکاتی ساده، ذهن کودک را بچرخاند و توانایی تفکر منطقی و تحلیل شرایط را برای او به ارمغان آورد.