اسباب بازی فکری مناسب خانوادگی پاتک-گوست

اسباب بازی فکری مناسب خانوادگی پاتک-گوست: اسباب بازی پاتک نمونه ی ایده گرفته از بازی گوست یا گیستس بلیتز است که جایزه های بسیاری برده است. این اسباب بازی با سرعت بالای خود و به چالش کشیدن همزمان سرعت تفکر و سرعت عمل شما، هیجان زیادی را چاشنی دورهمی های شما می کند. شما با چه سرعتی می توانید اطلاعات را بین دو نیم کره مغز خود تبادل کنید؟ در این مطلب علاوه بر شرح بازی، نحوه آموزش بازی به کودکان زیر 8 سال را نیزبه صورت مرحله به مرحله برای شما شرح داده ایم چرا که این بازی فرآیندهای شناختی عالی مغز را به کار می اندازد و می تواند برای کودکان این رده سنی بسیار مفید باشد ولی اگر به شیوه ی بزرگسالان برای آن ها توضیح دهید، احتمال گیج شدن شان وجود دارد چرا که تفکر این رده سنی کیفیات متفاوتی از بزرگسالان دارد.

روش بازی با اسباب بازی فکری پاتک


5 نمونک چوبی را روی زمین در وسط بازیکنان قرار دهید و کارت ها را به پشت روی زمین قرار دهید.

به نوبت کارت ها بر روی زمین ریخته می شوند و در پاسخ به هر کارت یکی از نمونک ها باید برداشته شود و هر کس زودتر نمونک درست را تشخیص دهد و بقاپد، آن کارت از آن او است. نمونک های چوبی به شرح زیر است: میز آبی، آباژور قرمز، صندوق سبز، ربات طوسی، مرغ سفید

کارت های اصلی بازی دو نوع هستند: دسته کارت های معمول و دسته کارت های مجهول. در کارت های معلوم، شما تصاویری میبینید از نمونک های چوبی به رنگ های مختلف. تنها یکی از تصاویر روی کارت دقیقا همرنگ نمونک چوبی خود است. برای مثال در یک کارت ممکن است تصویر میز سبز، صندوق سفید، مرغ قرمز و ربات طوسی را ببینید. میز چوبی آبی است ولی در تصویر سبز است. پس این پاسخ درست نیست، همین مورد درارتباط با صندوق سفید و مرغ قرمز نیز صدق می کند و تنها ربات است که تصویر روی این کارت آن همرنگ نمونک چوبی آن (طوسی) است. پس باید در سریع ترین زمان ممکن ربات طوسی را بردارید. هر کس زودتر نمونک چوبی درست را بردارد. آن کارت به او تعلق می گیرد و بازی با باقی کارت ها ادامه می یابد. در کارت های مجهول، به دنبال نمونک چوبی ای که عینا در تصویر تکرار شده است نمی باشیم. در عوض به دنبال نمونک چوبی ای میگردیم که شکل و رنگ آن در تصویر نباشد. برای مثال در یک کارت ممکن است تصویر میز آبی، مرغ سفید، صندوق طوسی را ببینید. بیایید نمونک ها را به تفکیک رنگ و شکل مروری کنیم. ابتدا شکل ها، بر روی کارت تصویر میز، مرغ و صندوق را داریم پس این 3 نمونک چوبی پاسخ صحیح نیستند. حالا رنگ ها را بررسی کنیم، رنگ آبی، سفید، طوسی بنابراین نمونک هایی که دارای رنگ ها مذکور باشند نیز پاسخ صحیح نیستند به عبارتی ربات (طوسی)، میز (آبی) و مرغ (سفید) پاسخ صحیح نیستند. در این بین تنها آباژور (قرمز) باقی می ماند که نه شکل آن روی کارت وجود دارد و نه رنگ آن، پس باید سریعا آن را تشخیص داده و زودتر از دیگران آن را بقاپید تا کارت آن به شما تعلق گیرد و به بازی ادامه دهید.

نکته: برای تشخیص دو کارت از یکدیگر به یاد داشته باشید که در کارت های مجهول دو شکل دقیقا رنگ اصلی خود را دارند. بنابراین اگر بواهید با قانون کارت های معلوم با آن ها برخورد کنید، دو جواب درست خواهید داشت. برعکس این موضوع نیست صادق است، بدین معنی که اگر با کارت های معلوم، به روش کارت های مجهول رفتار کنید، دو پاسخ درست می یابید.

 

 

روش معرفی اسباب بازی پاتک به کودکان 5 تا 8 سال: در معرفی این اسباب بازی به گروه سنی پایین تر به ویژه زیر 7 سال باید دقت کنید که یک به یک عناصر بازی و قوانین بازی را معرفی کنید تا به خوبی آن را یاد بگیرند بدون اینکه گیج یا کلافه شوند.

نمونک اول را روی زمین بگذارید و از بچه ها بخواهید حدس بزنند چه چیزی است، درصورت تشخیص درست آن ها را تشویق و در صورتی که نامی غیر از آنچه مد نظر است را بردند بگویید "آن هم می شود ولی در این بازی این میز است". سپس نمونک بعدی را کنار آن بگذارید و همان سوال را بپرسید. پس از معرفی هر 5 نمونک، حالا یک به یک آن ها را بلند کنید و بپرسید چه رنگی است و پس از هر پاسخ تکرار کنید: "آره، سبز است. صندوق سبز"و پس از معرفی تمامی آن ها دوباره تمامی ترکیبات را مرور کنید.

سپس نمونک ها را روی زمین بگذارید و از بچه ها بخواهید هر نمونکی را که نام بردید سریع بردارند. پس از کمی تمرین نوبت به معرفی کردن کارت ها است.

در مرحله بعد، تمامی کارت های منطبق را از دسته ی کارت ها جدا کنید و در دست خود بگیرید و باقی را به کناری بگذارید. یکی از کارت ها را بردارید و از بچه ها بخواهید بگویند در تصویر چه می بینند، پس از نام بردن آن ها بپرسید چه رنگی است؟ مرغ سبز، میز قرمز، ربات طوسی، مرغ آبی، میز سفید.

معرفی دسته کارت های معلوم: سپس کارت را روی زمین بگذارید و از آن ها بپرسید "مرغ چه رنگی است؟"(پاسخ: سبز) پس از پاسخ شان، مرغ چوبی را بردارید و بپرسید "این مرغ چه رنگی است؟" (پاسخ: سفید)، "این مرغ با مرغ توی عکس یکیه؟" (پاسخ: نه)، مرغ را بردارید و در سمت دیگری قرار دهید و سراغ شکل بعدی بروید. جواب درست باید آخرین موردی باشد که می پرسید. در موردی که مثال زده ایم پاسخ درست ربات طوسی است. بنابراین سوال آخر شما خواهد بود: "این ربات چه رنگی است؟" (پاسخ: طوسی)، "این ربات چه رنگی است؟" (پاسخ: طوسی)، "این ربات با اون ربات هم رنگ هستند؟ (پاسخ: بله)، پس باید ربات رو سریع برداریم چون مثل خودشه.

(تمامی کارت های معلوم را از بقیه کارت ها جدا کنید و اول فقط با اینها بازی کنید)

سپس این سوال و جواب ها را برای چند کارت دیگر تکرار کنید. سپس کارتی را روی زمین بگذارید و از یکی از بچه ها بخواهید خودش این سوال ها را از خودش بپرسد و هر قطعه ای که جواب درست نیست در سمت دیگری قرار دهد تا به جواب درست برسد. سپس نوبت یکی دیگر از بچه ها است. پس از چند بار تکرار برای هر شخص، از آن ها بخواهید همزمان به جواب برسند و به قطعات وسط زمین موقع فکر کردن دست نزنند. تمامی کارت های منطبق را برای تمرین یک یا حتی در صورت لازم دو دور با بچه ها تمرین کنید. کم کم از آن ها بخواهید با صدای بلند فکر نکنند. چند دور تمامی کارت های دسته معلوم را بازی کنید. وقتی سرعت بچه ها در بازی زیاد شد می توانید سراغ مرحله ی بعدی بروید.

معرفی دسته کارت های مجهول: در مرحله قبل دسته کارت های معلوم را معرفی کردید، حالا آن ها را کنار بگذارید و تمامی کارت های مجهول را جدا کنید. یکی از کارت های مجهول را روی زمین بگذارید و از بچه ها بخواهید که با همان روشی که یاد گرفته اند، نمونک چوبی درست را بیابند. در کارت های مجهول معمولا دو شکل دقیقا همرنگ و همشکل نمونک های چوبی وجود دارند. بنابراین، بچه ها حداقل دو جواب درست پیدا خواهند کرد و احتمالا با هم بحث خواهند کرد. شما جواب تک تک آن ها را تایید کنید و بگویید که "بله، درست است. مرغ سفید تو عکس هست و ربات طوسی در عکس هست. ولی این کارت ها با قبلی ها فرق دارند. نباید دو تا جواب درست داشته باشیم. پس این ها قانونشان فرق دارد." سپس 5 نمونک چوبی را در یک سمت قرار دهید. کارت را به آن ها نشان دهید و از آن ها بخواهید بگویند که چه رنگ هایی در تصویر وجود دارند. نمونک های چوبی ای که رنگ آن ها را نام بردند برداشته و در سمت دیگری بگذارید. سپس تمامی نمونک ها را بردارید و در جای اولیه خود بگذارید و اینبار بپرسید چه شکل هایی در تصویر وجود دارند و نمونک های چوبی مربوطه را در سمت دیگر بگذارید. سپس از اول شروع کنید. از آن ها بپرسید چه رنگ هایی را میبینند و چه شکل هایی را میبینند و تمامی نمونک های مربوطه را در یک سمت بگذارید. در نهایت یک نمونک باقی می ماند برای مثال میز آبی باقی مانده است. بپرسید: "در کارت رنگ آبی داریم؟ نه، در کارت عکس میز داریم؟ نه، پس جواب درست میز است"، سپس همانطور که در معرفی دسته کارت های معمول شرح دادیم به ترتیب مراحل تمرینی را طی کنید تا بچه ها سرعتشان زیاد شود. در این مرحله می توانید دسته کارت های معمول و مجهول را ترکیب کنید و بازی کنید.

کارکردها

درگیری هر دو نیمکره مغز
افزایش سرعت پردازش اطلاعاتی- سرعت فکر کردن
استدلال منطقی
فرآیند حل مسئله
تیزبینی